Що треба знати про децентралізацію: особливості місцевих бюджетів 2018

опубліковано: 2017.12.12 | Коментарів: 0 | Переглядів: 111

Верховна Рада України 7 грудня 2017 року прийняла Державний бюджет України. На даний час йде процес завершення формування проектів місцевих бюджетів, які повинні бути затверджені до 25 грудня. Отже, місцеві органи влади у проектах рішень про місцеві бюджети на 2018 рік уже врахують обсяги затверджених міжбюджетних трансфертів, а не обсяги поточного року, як це було у попередні роки, коли бюджет затверджувався наприкінці грудня.

В чому полягають особливості та відмінності бюджету 2018 року в частині місцевих бюджетів? Про це розповіла «Децентралізації» Галина Маркович, координатор напрямку «Місцеві бюджети» проектного офісу секторальної децентралізації.

Найперше, на 299 збільшилася кількість місцевих бюджетів, що мають взаємовідносини з державним бюджетом, і з 1 січня 2018 року їх кількість становитиме 1288 бюджетів. При визначенні обсягів міжбюджетних трансфертів враховано усі бюджети об’єднаних територіальних громад, місцеві ради яких набувають повноважень за результатами перших місцевих виборів, що відбулися у 2017 році (ст. 29 Закону про бюджет, додаток № 11 до Закону). Отже, з 1 січня 2018 року функціонуватиме 665 бюджетів об’єднаних територіальних громад.

В рамках реалізації медичної реформи передбачено, що з 1 липня 2018 року фінансування видатків на надання первинної медичної допомоги здійснюватиметься з державного бюджету (ст. 30 Закону про бюджет). До цього часу такі видатки фінансуватимуться з місцевих бюджетів за рахунок медичної субвенції.

При здійсненні горизонтального вирівнювання податкоспроможності місцевих бюджетів враховано кількість облікованих внутрішньо переміщених осіб станом на 1 жовтня 2017 року (за даними Міністерства соціальної політики України).

Передбачено створення Державного дорожнього фонду, 35% якого зараховуватиметься до місцевих бюджетів у вигляді субвенції на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах (11,5 млрд. грн.).

Передбачено стабілізаційну дотацію. Слід зазначити, що 2017 рік був останнім роком коли могла плануватися така дотація. Враховуючи, що на даний час процес об’єднання територіальних громад не завершився внесено зміни до Бюджетного кодексу України та передбачено, що стабілізаційна дотація плануватиметься до завершення процесу об’єднання.

Збережено діючий у 2017 році механізм фінансування витрат на надання пільг окремим категоріям населення (в бюджеті, поданому на перше читання пропонувалося такі видатки передати на фінансування з місцевих бюджетів без відповідного фінансового ресурсу) – за рахунок відповідної субвенції з державного бюджету.

Змінено механізм розподілу:

- освітньої субвенції. Оскільки субвенція є джерелом фінансування видатків на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників, основними параметрами нової формули, на підставі яких здійснюється  розподіл субвенції, є розрахункова кількість ставок педагогічних працівників, визначена на підставі навчального навантаження та нормативної наповнюваності класів, а також середня заробітна плата вчителя в умовах 2018 року;

- додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров'я. Така дотація передбачена для обласних бюджетів і 50% її обсягу розподілено пропорційно до питомої ваги чисельності наявного населення області, а 50% - пропорційно до питомої ваги приведеного індексу відносної податкоспроможності зведеного бюджету області. Розподіл додаткової дотації між місцевими бюджетами області здійснюватиметься у порядку, визначеному облдержадміністраціями.

Підвищенню рівня фінансової забезпеченості місцевих бюджетів сприятиме:

  • зарахування з 1 січня 2018 року до місцевих бюджетів 5% рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату (в т. ч. 3% до бюджетів об’єднаних територіальних громад);
  • збереження норми щодо зарахування 13,44% акцизного податку з пального до місцевих бюджетів;
  • передача на фінансування з державного бюджету ветеринарних лабораторій та ветеринарних лікарень.

З 1 січня 2018 року вступає в дію норма Бюджетного кодексу, яка була призупинена з 2015 року, щодо фінансування з обласних бюджетів та бюджету м. Києва видатків на підготовку фахівців у державних вищих навчальних закладах І–ІІ рівнів акредитації (перелік закладів, які передаються на фінансування з місцевих бюджетів, визначено у додатку 10 до Закону, до переліку включено заклади, які мають статус юридичної особи). При цьому, ресурс для їх фінансування в повному обсязі не передається.

Частково кошти враховано в освітній субвенції (0,5 млрд грн) - для забезпечення видатків на здобуття повної загальної середньої освіти студентами таких закладів.

Також передбачена норма, що на видатки з утримання цих закладів може спрямовуватися додаткова дотація.

При здійсненні горизонтального вирівнювання податкоспроможності місцевих бюджетів збережено параметри щодо розрахунку реверсної дотації, визначені статтями 98-99 Бюджетного кодексу України, а саме – реверсна дотація визначена в обсязі 50% суми, що перевищує значення індексу податкоспроможності 1,1 (у проекті бюджету до першого читання пропонувалося встановити відсоток на рівні 80). 

Так, за результатами горизонтального вирівнювання, базову дотацію визначено для 930 місцевих бюджетів і її обсяг склав 8,2 млрд грн, реверсну дотацію – для 223 бюджетів, її обсяг складає 5,4 млрд гривень. По 134 бюджетах (проти 103 у 2017 р.) вирівнювання не здійснювалося, оскільки індекс податкоспроможність знаходиться в межах від 0,9 до 1,1 показника середнього по Україні.

На державну підтримку регіонального розвитку передбачено спрямувати 12,9 млрд грн, у тому числі:

  • державний фонд регіонального розвитку – 6,0 млрд грн (4,0 млрд грн - загальний фонд, 2,0 млрд грн – спеціальний фонд (за рахунок надходжень конфіскованих коштів та коштів, отриманих від реалізації майна, конфіскованого за рішенням суду за вчинення корупційного та пов’язаного з корупцією правопорушення);
  • субвенція на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад – 1,9 млрд грн;
  • субвенція здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій - 5,0 млрд грн.

Також, законом про бюджет на 2018 рік (пункт 15 Прикінцевих положень законопроекту) передбачено норму для врегулювання питання заборгованості місцевих бюджетів за середньостроковими позиками, а саме,  Кабінет Міністрів України за підсумками трьох кварталів 2018 року повинен внести на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо змін до державного бюджету на 2018 рік в частині списання заборгованості за середньостроковими позиками та безвідсотковими позичками, наданими місцевим бюджетам у 2009-2014 роках за рахунок коштів єдиного казначейського рахунка, яка перебуває на обліку в Державній казначейській службі України.

В цілому ресурс місцевих бюджетів у 2018 році складе 553,4 млрд грн, що на 70,3 млрд грн або 14,5% більше проти 2017 року. 

Доходи місцевих бюджетів прогнозуються на рівні 249,7 млрд грн, темп росту до 2017 року – 124,2 %.

 

 

Для того, щоб додавати коментарі, потрібно авторизуватись.
Ваш e-mail:     Пароль:    

інші новини